Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ország Gyöngye Aranya

A legszebb megye és székhelye, Pécs, szubjektív szögből. Jogos, vagy jogtalan mormogás, hírértékű személyes, valamint egyéb vegyes betűvetés.

Utolsó kommentek

  • Gabbahey: @The Kövér Laca Haircut 2010 Project: "Kard által vész, ki kardot ragad." (2010.05.31. 20:04) Pécsi galambok
  • h.krisztina: 3 német dogom, 2 sziámim, 1 karthauzim és egy pézsmatnősöm van, ergo állatbarát ember vagyok Megre... (2010.05.29. 22:33) Vadászat?
  • Quintus Pontius Pilatus: Szerintem irtani kellene a galambokat. (2010.05.29. 21:31) Pécsi galambok
  • sorica123 (törölt): Én csak attól mászom falra, mikor az utca közepén vagy forgalmas helyen eteti a galikat a mindenko... (2010.05.28. 11:55) Pécsi galambok
  • Punk is not dead: @Lecsóx: Így van, nem normális, épp ezért sétáltatták Viszkit lakott területen kívül, hogy ne zava... (2010.05.17. 19:15) Viszki kutya búcsúztatása
  • Utolsó 20

Friss

Kerékpárosok vs. kerékpárút

2008.05.01. 11:48 | Gabbahey | 7 komment

Címkék: autó kerékpár kresz criticalmass kerékpárút kritikustömeg

Mindig szimpátiával és egy kis skizofréniával szemlélem a Kritikus Tömeg megmozdulásait. Gyakorló bringásként és gyakorta autózóként mindkét oldalon érintve volnék. Még azt is megkockáztatom, hogy biciklivel jobban igyekszem szabálykövető lenni, mint autóval, mert az autó munkaeszköz, sietünk, pakolunk rá, valahol meg kell állni, satöbbi, míg a bringázás szórakozás, testedzés, örömforrás, tehát ráérősebb foglalatosság, ahol nincs helye, ideje a törvényenkívüliségnek.

Éppen ezért érthetetlen és irritáló számomra a bringásoknak az a minoritása, akik (látszólag) "csakazértis" olyan helyen tekernek, ahol egyrészt veszélyes, másrészt tilos, harmadrészt az előző kettőből kifolyólag az autósokat anyázásra ösztönzi.

Pécsett a kedvencem a Plaza mögötti elkerülő út, külön kerékpárúttal kombinálva. Nem leválasztott sáv, hanem saját aszfaltcsík, az amúgy forgalmas, kamionokkal súlyosbított úttól 3-4 méterre. Normális kerekezők használják is, de őszinte értetlenségemre vannak bringások, akik az autóúton tekernek. Hozzá kell tennem, mert értetlenségemet fokozza, hogy ezek a "lázadók" soha nem afféle kocabringások, hanem mindig méregdrága felszerelésbe öltözött, felső kategóriás országúti, vagy mountain bike-on tekerő királyok, akik nyilván nem első alkalommal ültek nyeregbe.

Néhányszor csak rádudáltam a renitensekre, néhányszor kézjelekkel próbáltam felhívni a figyelmüket az alternatív útvonalra, de párszor vettem a bátorságot és lelassítva az ablakon át megérdeklődtem (visszafogottan, udvariasan): miért nem az erre rendszeresített kerékpárutat használják?

Idézek a válaszokból:

- Jóvanhaggyámá...

- Előre nézzé oszt mennyé...

- Szórakozol, vagy mivan?

De a legszebb, amit tényleg nem tudtam/tudok feldolgozni, az a párbeszéd volt, ami tulajdonképpen erre a bejegyzés megírására késztetett.

Helyszín: az említett útszakasz.

Szereplők: jómagam autóval, Menő Bringás drága cuccban, GPS-szel kombinált mp3 lejátszó a kormányra szereve, fejhallgató a fülben. A Lidl előtt a körforgalomban meg kell állnunk, melléje érek, lehúzom az ablakot, kiszólok.

Jómagam (normál hangnemben): - Ne haragudj, kérdezhetek valamit?

Menő Bringás (kiveszi a fülhallgatót): Tessék?

J: - Olyan klassz kerékpárút van itt mellettünk, nem lenne jobb azon tekerni?

MB: - Miért, itt tilos?

J: - Szerintem igen.

MB: - Miért, van itt olyan tábla?

J: - Szerintem nem a táblán múlik.

MB: - Akkor miről beszélsz?

A párbeszédünk itt véget ért, mert  körforgalom szabaddá vált, mindketten elindultunk. Fülhallgató vissza a fülbe, barátunk el. Jómagam is tovább, ellentmondásos lelkiállapotban. Röhögjek? Menjek utána és üvöltsek vele, hogy "takaroggyáinnenköcsög"? Idegeskedjek, hogy mindketten csak a magunkét fújtuk?

Hazaérve megnéztem több helyen, hogy jól tudom-e. És igen, a KRESZ úgy rendelkezik, hogy olyan helyeken, ahol kerékpárút rendelkezésre áll, a bringásoknak at KELL használniuk, az úton ilyenkor TILOS a kerékpáros közlekedés. Hurrá, hurrá nekem volt igazam.

Mindezeket összevetve még továbbra sem értem a Menő Bringás(ok) álláspontját és felsőbbrendűségüket. Csak tippelni tudok egy-két okot, de mindegyik önmagában is elég idegesítő és mentségnek is elég soványka.

1. Nem vették észre, hogy az úttest mellett külön kerékpárút is található. Ezt nehéz lenne elhinni, mert táblával jelölt szakasz, a nap legnagyobb részében más bringások is sokszor igénybe veszik.

2. A menő szerkó és a drága bicaj esetleg kölcsönöz némi profi kerékpáros feelinget, aki "nehogymár" a pór biciklisek között tekerjen. Nem tudom, nekem is elég drága bringám van, sőt rendelkezem különféle egyéb felszerelésekkel, ruházati kellékekkel is, engem mégsem száll meg efféle tévhit.

3. A Critical Mass eszméjét esetleg félreértelmezik az általam megismert bringások és úgy érzik, mivel ők a kerékpáros tagjai a közlekedők társadalmának, ezért kivételezett tagjai ennek a vérkeringésnek, akik a gyengébb kisebbség jogán akkor is birtokolnak bizonyos jogokat, amikor az írott szabályok ezzel ellentétesek. Egy kamion alatt kilapítva már nem lesz idejük felülvizsgálni nézeteiket, de ha mégis megússzák élve, nyilván a soktonnás vasat fogják hibáztatni.

A felsorolt okok közül bármelyiket lehetséges magyarázatnak tartom, bár egyik sem különösebben megnyugtató. Egy autóból beugató outsidertől meg - gondolom - nehezen is elfogadható.

Azt megértem, hogy Magyarországon az autós-kerékpáros együttélés még nem egy stabil, kialakult kultúra. Pécs, a maga domborzati viszonyaival amúgy sem kedvez mindig a kerékpárutak kialakíthatóságának. De a lehetőségekkel is szembe menni: ez nekem továbbra is magas.

A bejegyzés trackback címe:

https://baranya.blog.hu/api/trackback/id/tr37449743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rouhaa 2008.05.04. 13:26:11

"lehetőségekkel szembe menni" sok bringás jellemzője. Voltam biciklis futár, láttam egy-két ún. kollégát, tudom miről beszélek. Autósként beszólva a legnagyobb udvariasság mellett is csak erkölcsi vesztes lehetsz, hidd el.

Provo Cat 2008.05.04. 14:32:01

Ne törődj az erkölcsi veszteséggel, legyél te a fizikai nyertes! Egy nagy pofon mindegyiknek oszt mindjár tudják hol a helyük...

Gabbahey · http://baranya.blog.hu 2008.05.04. 14:43:20

Nagy saller kiosztása, esti Fókuszba instant bekerülés. Előbbi már bennem is felmerült, utóbbi nem igazán lenne a célom.

GazVezir 2008.12.13. 19:29:48

Azért még ne pofozkodjunk, ha kérhetném!

Én felvittem a tél beköszöntét megelőzően Pécsre a Schwinn Csepel Avenue típusú "versenybringámat" (40 000 Ft) és egynéhány hónapon keresztül szeltem vele az utakat.

Pont azon az útszakaszon bringáztam, rendszerint Görcsöny és az azt követő faluk irányába és azon a bizonyos elkerülő úton mindig átmentem. Tisztában vagyok/voltam a kresznek általad már itt is leírt szabályával, de aligha nevezhető az a kb. 150 méter hosszúságú út kerékpárútnak. Bajára például 25 km kerékpár út vezet. Na az kerékpárút. Egyébként kerékpáros szemszögből arra bárhol elüthetnek, az elkerülőt még viszonylag biztonságosnak is tartom, mert gyakori, hogy egy lassan közlekedő traktor megfogja a forgalmat alaposan. Hogy miért mondom ezt? Szinte nem volt olyan nap, hogy Görcsönyig ne akartak volna ötvenszer elütni. Rendszerint felelőtlen előzéseknek volt ez köszönhető és nem volt ritka az sem, hogy valaki szándékosan 120-al repesztett el centikkel mellettem dombon felfelé a visszapillantóba vigyorogva. Volt arra is precedens, hogy a hölgyeményem elakadásjelzővel az út kellős közepén a szembejövő sávban !telefonált és még rengeteg példát lehetne alább felsorolni. Kerékpáros és autós szempontjából is számtalan példát lehetne felsorolni, azonban az én véleményem szerint országunkban a kerékpározásnak egyáltalán nincs kultúrája és ami a legfontosabb, nincsenek kerékpárutak és az autóutak is rengeteg kívánnivalót hagynak maguk után. Amíg ezek nem oldódnak meg, addig a két tábor közötti folyamatos zsörtőlődés sem fog megszűnni. Én lehetőséget sem adnék az utóbbinak. A konklúzió pedig: én többet Pécsen országútival nem nagyon fogok bringázni.

Ahol lakom, ott a városban a kerékpárutat úgy oldották meg, hogy a járdát szétválasztották szaggatott vonalakkal. Óvatosan kell nagyon közlekedni, mert hely az nem sok van, ráadásul a jó időben rengeteg kismamát látni gyermekeikkel. Ez még nem is lenne baj, hisz hol máshol sétafikáljanak a csemeték, de történt már nagyon komoly baleset is, ami sajnos halállal végződött. Az már csak hab a tortára, hogy a kismamák egy része pletyizés közben nem fordít kellő figyelmet az éppen csak járni tudó csemetére, akinek még játék a világ, így szalad össze-vissza, ha jön kerékpáros, ha nem. Ilyenkor sokszor megmondanám, hogy hát basszus, a gyereked, de ki vagyok én ugye?

Kicsit hosszúra nyúlt, de összességében megérjük azt is, hogy lesz ez még így sem.

Gabbahey · http://baranya.blog.hu 2008.12.13. 19:49:05

GazVezir: Igazat adok a kerékpárutak mennyiségét, minőségét és a közlekedési kultúrát illetően. Abszolút.
De ha van egy ilyen (akár 150 méteres pszeudo-) lehetőség, akkor azt miért nem lehet kihasználni?
Nem éri meg az a rövid biztonságérzet? Inkább anyázzuk egymást? Mert a két tábor közti szakadékot ez is csak mélyíti, sőt.
Más autósoktól, nálam vérmesebb emberektől is hallom, hogy: "Minek ezeknek biciklisút, ha azt sem használják, ami van?"
Kevés, rövid, de a miénk. Használjuk/használjátok.

GazVezir 2008.12.14. 01:34:50

Lehet lustaság, de azért a 150 méter kedvéért nem megyek rá. Szerintem ez olyan, mikor az autós pirostól pirosig padlógázzal megy. Csupán egy-két percet nyer ezzel, ám mégis.

Gabbahey · http://baranya.blog.hu 2008.12.14. 14:15:13

Jóval több mint 150 méter, de ezen nem fogunk összeveszni. Szerintem viszont olyan ez, mint ha valaki akkor is bekapcsolja a biztonsági övet, ha csak két háztömbnyit megy az autóval. Nem csak a biztonság miatt, hanem hogy megspóroljon egy jópárezres bírságot is mellesleg.
De mindez a kerékpáros döntése, valóban.
Szabálytalankodni lehet, de minek akkor a magas ló, ha esetleg rádudál egy-két autós? Ezt nem tudom felfogni, a többi mellékes.
süti beállítások módosítása